FIRST ® LEGO®
League

To globalny program edukacyjny, który inspiruje pokolenia obywateli świata i pokazuje im jak wielka moc w kreowaniu przyszłości leży w ich rękach.

0 +

Dzieci uczestniczących w programie

0

Lat doświadczenia

0 +

Eventów

0 +

Krajów, w których realizowany jest program

W Polsce program FIRST LEGO League jest organizowany od 2008 roku, a Fundacja Future Minds jest jego jedynym oficjalnym organizatorem.

Sezon 2023/2024 FIRST LEGO League Challenge dobiegł końca, a sukces ten był możliwy dzięki niezwykłej synergii między światem biznesu a edukacją.

Osiągnięcia tego sezonu nie byłyby możliwe bez wsparcia firm: Carrier, Rockwell Automation, Raytheon, Collins Aerospace, Pratt&Whitney, których zaangażowanie pozwoliło na przyznanie ponad 40 stypendiów dla drużyn. Dzięki nim jako organizacja non-profit, działająca nieprzerwanie od 13 lat, może kontynuować swoją misję edukacji dzieci i młodzieży.

FIRST ® LEGO®
League

To globalny program edukacyjny, który inspiruje pokolenia obywateli świata i pokazuje im jak wielka moc w kreowaniu przyszłości leży w ich rękach.

0 +

Dzieci uczestniczących w programie

0

Lat doświadczenia

0 +

Eventów

0 +

Krajów, w których realizowany jest program

W Polsce program FIRST LEGO League jest organizowany od 2008 roku, a Fundacja Future Minds jest jego jedynym oficjalnym organizatorem.

Partnerzy
globalni

Jako przestawiciel programu FIRST LEGO League w Polsce jesteśmy wdzięczni za globalne wsparcie programu przez sponsorów i partnerów. Dzięki ich hojności, FIRST jako organizacja non-profit działająca od ponad trzech dekad, może kontynuować misję edukacji dzieci i młodzieży. Ich wkład jest kluczowy dla globalnego sukcesu i rozwoju uczestników programu FIRST LEGO League.

Partnerzy
globalni

Jako przestawiciel programu FIRST LEGO League w Polsce jesteśmy wdzięczni za globalne wsparcie programu przez sponsorów i partnerów. Dzięki ich hojności, FIRST jako organizacja non-profit działająca od ponad trzech dekad, może kontynuować misję edukacji dzieci i młodzieży. Ich wkład jest kluczowy dla globalnego sukcesu i rozwoju uczestników programu FIRST LEGO League.

Trzy poziomy
wiekowe

Program ma trzy poziomy wiekowe dopasowane do wzrastających umiejętności dzieci.​

Na czym polega program?

Poziom Challenge

Wiek: 9-16 lat.

Klasy: 4-8 (szkoła podstawowa) i 1 klasa liceum .

Program składa się z dwóch kluczowych elementów: części robotycznej, gdzie uczestnicy konstruują i programują roboty do wykonywania określonych misji na macie, oraz Innowacyjnego Projektu, który działa jak mikrokosmos biznesu. W ramach tego projektu, uczniowie identyfikują realne problemy w swoich społecznościach lub życiu codziennym, tworząc m.in. prototypy praktycznych rozwiązań lub działające aplikacje, symulując realne procesy biznesowe.

Poziom Explore

Wiek: 6-10 lat.

Klasy: 1-4 (szkoła podstawowa).

Zespoły uczniów skupiają się na nauce podstaw inżynierii poprzez badanie realnych problemów, zdobywanie umiejętności projektowania i programowania oraz tworzenie wyjątkowych rozwiązań przy użyciu robotycznych klocków LEGO.​

Poziom Discover

Wiek: 4-6 lat (przedszkole)

Ten pełen zabawy program jest doskonałym narzędziem do wprowadzania metodyki STEAM wśród przedszkolaków. Dzięki wykorzystaniu klocków LEGO® DUPLO® w domu i klasie, rozbudza on naturalną ciekawość dzieci i buduje w nich swobodne nawyki uczenia się.

Na czym polega program?

Poziomy wiekowe

Program ma trzy poziomy wiekowe dopasowane do wzrastających umiejętności dzieci.​

Poziom
Challenge

Wiek: 9-16 lat.

Klasy: 4-8 (szkoła podstawowa) i 1 klasa liceum .

Program składa się z dwóch kluczowych elementów: części robotycznej, gdzie uczestnicy konstruują i programują roboty do wykonywania określonych misji na macie, oraz Innowacyjnego Projektu, który działa jak mikrokosmos biznesu. W ramach tego projektu, uczniowie identyfikują realne problemy w swoich społecznościach lub życiu codziennym, tworząc m.in. prototypy praktycznych rozwiązań lub działające aplikacje, symulując realne procesy biznesowe.

Poziom
Explore

Wiek: 6-10 lat.

Klasy: 1-4 (szkoła podstawowa).

Zespoły uczniów skupiają się na nauce podstaw inżynierii poprzez badanie realnych problemów, zdobywanie umiejętności projektowania i programowania oraz tworzenie wyjątkowych rozwiązań przy użyciu robotycznych klocków LEGO.​

Poziom
Discover

Wiek: 4-6 lat (przedszkole)

Ten pełen zabawy program jest doskonałym narzędziem do wprowadzania metodyki STEAM wśród przedszkolaków. Dzięki wykorzystaniu klocków LEGO® DUPLO® w domu i klasie, rozbudza on naturalną ciekawość dzieci i buduje w nich swobodne nawyki uczenia się.

Zagadnienia merytoryczne

Każdy sezon podejmuje tematy ważne dla lokalnej lub globalnej społeczności.

Sztuka i wyrażanie siebie​​

Program “Masterpiece” jest odpowiedzią na potrzebę budowania pewności siebie i własnej wartości wśród dzieci poprzez pokazywanie świata sztuki i kultury, jako sposobu na wyrażenie siebie. Zaproszenie dzieci za kulisy, zapoznanie z nowoczesnymi technologiami w teatrze czy pokazanie narzędzi takich jak wirtualna rzeczywistość, pokazy świetlne, hologramy czy miksowanie dźwięku daje możliwość zaprezentowania siebie i swoich hobby w sposób angażujący, a co istotniejsze - profesjonalny.​​

Edukacja
Energetyczna

Główny temat programu to podróż energii. Uczestnicy mają okazję poznać cały proces, zaczynając od wytwarzania, poprzez przechowywanie, aż do wykorzystania energii. Analiza wszystkich źródeł pozwala dzieciom na podejmowanie świadomych wyborów energetycznych i szerzenie wiedzy o odnawialnych źródłach energii. Projekty badawcze skupiają się na wdrożeniu zielonej energii, znalezieniu nowych sposobów na oszczędzanie i kreatywnych urządzeniach budujących poczucie bezpieczeństwa energetycznego.​

Transport i logistyka

Projekt “Cargo Connect” dotyka problemów, jakie uwypukliły się i stały ważne społecznie w czasie pandemii - transportu. Uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą logistyki, co ma wpływ na łańcuch dostaw, jak zmienił się transport przez lata oraz jakie wyzwania przed tą dziedziną postawiła pandemia. Zgłębianie tematu wyzwania budzi świadomość złożoności procesu zakup-dostawa.

Urbanistyka i architektura​

Projekt "City Shaper" dostarcza uczestnikom cennej wiedzy na temat projektowania przestrzeni miejskich oraz otwiera drzwi do zrozumienia, jak wiele aspektów wpływa na jakość życia w miastach. Uczestnicy są zachęcani do zgłębienia zagadnień takich jak planowanie urbanistyczne, dostępność dla wszystkich, zrównoważony rozwój oraz wykorzystanie innowacyjnych technologii w tworzeniu lepszych miast.​

Eksploracja przestrzeni kosmicznej

"Into Orbit" daje uczestnikom wyjątkową okazję do poznania tematów związanych z przestrzenią kosmiczną, badaniem atmosfer, powierzchni innych ciał niebieskich, technologii umożliwiającymi życie poza Ziemią oraz rozwijania umiejętności naukowych, inżynieryjnych i technicznych. To także okazja do poszerzenia horyzontów, zrozumienia skomplikowanych zagadnień oraz zainspirowania się eksploracją kosmiczną.​

Zagadnienia merytoryczne

Każdy sezon podejmuje tematy ważne dla lokalnej lub globalnej społeczności.

Sztuka
i wyrażanie
siebie​​

Program “Masterpiece” jest odpowiedzią na potrzebę budowania pewności siebie i własnej wartości wśród dzieci poprzez pokazywanie świata sztuki i kultury, jako sposobu na wyrażenie siebie. Zaproszenie dzieci za kulisy, zapoznanie z nowoczesnymi technologiami w teatrze czy pokazanie narzędzi takich jak wirtualna rzeczywistość, pokazy świetlne, hologramy czy miksowanie dźwięku daje możliwość zaprezentowania siebie i swoich hobby w sposób angażujący, a co istotniejsze - profesjonalny.​​

Edukacja
Energetyczna

Główny temat programu to podróż energii. Uczestnicy mają okazję poznać cały proces, zaczynając od wytwarzania, poprzez przechowywanie, aż do wykorzystania energii. Analiza wszystkich źródeł pozwala dzieciom na podejmowanie świadomych wyborów energetycznych i szerzenie wiedzy o odnawialnych źródłach energii. Projekty badawcze skupiają się na wdrożeniu zielonej energii, znalezieniu nowych sposobów na oszczędzanie i kreatywnych urządzeniach budujących poczucie bezpieczeństwa energetycznego.​

Transport i logistyka

Projekt “Cargo Connect” dotyka problemów, jakie uwypukliły się i stały ważne społecznie w czasie pandemii - transportu. Uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą logistyki, co ma wpływ na łańcuch dostaw, jak zmienił się transport przez lata oraz jakie wyzwania przed tą dziedziną postawiła pandemia. Zgłębianie tematu wyzwania budzi świadomość złożoności procesu zakup-dostawa.

Urbanistyka i architektura​

Projekt "City Shaper" dostarcza uczestnikom cennej wiedzy na temat projektowania przestrzeni miejskich oraz otwiera drzwi do zrozumienia, jak wiele aspektów wpływa na jakość życia w miastach. Uczestnicy są zachęcani do zgłębienia zagadnień takich jak planowanie urbanistyczne, dostępność dla wszystkich, zrównoważony rozwój oraz wykorzystanie innowacyjnych technologii w tworzeniu lepszych miast.​

Eksploracja przestrzeni kosmicznej

"Into Orbit" daje uczestnikom wyjątkową okazję do poznania tematów związanych z przestrzenią kosmiczną, badaniem atmosfer, powierzchni innych ciał niebieskich, technologii umożliwiającymi życie poza Ziemią oraz rozwijania umiejętności naukowych, inżynieryjnych i technicznych. To także okazja do poszerzenia horyzontów, zrozumienia skomplikowanych zagadnień oraz zainspirowania się eksploracją kosmiczną.​

Dlaczego
FIRST  LEGO League
to program skuteczny ?

FIRST LEGO League
wpisuje się w koncept Edukacji 4.0

Koncept "Edukacji 4.0", który został zaprezentowany podczas Światowego Forum Ekonomicznego, szczegółowo opisuje zestaw umiejętności, kompetencji, postaw i wartości, które są niezbędne dla młodych ludzi w dzisiejszym świecie.

Jest oczywiste, że wymienione kwalifikacje nie mogą być w pełni rozwijane jedynie w ramach tradycyjnego systemu edukacyjnego. W związku z tym, nasza organizacja zdecydowała się na zaangażowanie w program FIRST LEGO League, który jest inicjatywą o udowodnionej efektywności, wspierającą rozwój tych kluczowych umiejętności u młodzieży.

Jakie są kluczowe umiejętności i kompetencje wg konceptu edukacji 4.0 ?

Umiejętności obywatela świata

Jest oczywiste, że wymienione kwalifikacje nie mogą być w pełni rozwijane jedynie w ramach tradycyjnego systemu edukacyjnego. W związku z tym, nasza organizacja zdecydowała się na zaangażowanie w program FIRST LEGO League, który jest inicjatywą o udowodnionej efektywności, wspierającą rozwój tych kluczowych umiejętności u młodzieży.

Umiejętności innowacyjności i kreatywności

Rozwój umiejętności potrzebnych do innowacyjności, w tym rozwiązywanie złożonych problemów, myślenie analityczne, kreatywność i analizę systemową.

Umiejętności technologiczne

Rozwijanie umiejętności cyfrowych, w tym programowania, odpowiedzialności cyfrowej i wykorzystywania technologii.

Umiejętności interpersonalne

Interpersonalna inteligencja emocjonalna (czyli empatia, współpraca, negocjacje, przywództwo i świadomość społeczna)

W jaki sposób dzieci mogą zdobyć te kompetencje?​

Zindywidualizowane i samodzielne tempo nauki

Zmiana od systemu, w którym nauka jest ustandaryzowana, do systemu opartego na różnorodnych indywidualnych potrzebach każdego ucznia, wystarczająco elastycznego, aby umożliwić każdemu uczniowi postęp w swoim własnym tempie.

Dostępna i inkluzywna nauka

Zmiana od systemu, w którym nauka jest ograniczona do osób mających dostęp do szkół, do systemu, w którym każdy ma może się uczyć.

Nauka oparta na problemach i współpracy

Zmiana od procesowego i linowego do projektowego i opartego na problemach dostarczania treści, wymagającego współpracy rówieśniczej, zdecydowanie bardziej odzwierciedlającego przyszłość pracy

Nauka przez całe życie i kierowana przez ucznia

Zmiana od systemu, w którym nauka i zdobywanie umiejętności zmniejszają się w ciągu życia, do systemu, w którym każdy nieustannie doskonali swoje umiejętności i w oparciu o indywidualne potrzeby zdobywa nowe.

W jaki sposób FIRST LEGO League wpisuje się w koncepcję Edukacji 4.0?

Wśród uczestników FLL przeprowadzana jest ankieta w której dzieci wskazują w jakich obszarach rozwinęły swoje zdolności

Umiejętności XXI wieku przydatne na rynku pracy.

0%

dzieci uważa, że lepiej
zarządza czasem

0%

dzieci uważa, że nauczyło się
pracować w zespole

0%

dzieci uważa, że nauczyło się
rozwiązywać konflikty w zespole

Przywództwo, innowacje, przedsiębiorczość

0%

dzieci uważa, że potrafi stworzyć
innowacyjne rozwiązanie dla projektu badawczego

0%

dzieci uważa, że zdobyło umiejętność
rozwiązywania problemów

0%

dzieci wierzy, że odniesie sukces .

Skuteczność programu
FIRST  LEGO League
- Edukacja 4.0

FIRST LEGO League
wpisuje się w koncept Edukacji 4.0

Koncept "Edukacji 4.0", który został zaprezentowany podczas Światowego Forum Ekonomicznego, szczegółowo opisuje zestaw umiejętności, kompetencji, postaw i wartości, które są niezbędne dla młodych ludzi w dzisiejszym świecie.

Jest oczywiste, że wymienione kwalifikacje nie mogą być w pełni rozwijane jedynie w ramach tradycyjnego systemu edukacyjnego. W związku z tym, nasza organizacja zdecydowała się na zaangażowanie w program FIRST LEGO League, który jest inicjatywą o udowodnionej efektywności, wspierającą rozwój tych kluczowych umiejętności u młodzieży.

Jakie są kluczowe umiejętności i kompetencje wg konceptu edukacji 4.0 ?

Umiejętności obywatela świata

Jest oczywiste, że wymienione kwalifikacje nie mogą być w pełni rozwijane jedynie w ramach tradycyjnego systemu edukacyjnego. W związku z tym, nasza organizacja zdecydowała się na zaangażowanie w program FIRST LEGO League, który jest inicjatywą o udowodnionej efektywności, wspierającą rozwój tych kluczowych umiejętności u młodzieży.

Umiejętności innowacyjności i kreatywności

Rozwój umiejętności potrzebnych do innowacyjności, w tym rozwiązywanie złożonych problemów, myślenie analityczne, kreatywność i analizę systemową.

Umiejętności technologiczne

Rozwijanie umiejętności cyfrowych, w tym programowania, odpowiedzialności cyfrowej i wykorzystywania technologii.

Umiejętności interpersonalne

Interpersonalna inteligencja emocjonalna (czyli empatia, współpraca, negocjacje, przywództwo i świadomość społeczna)

Jak dzieci zdobywają te kompetencje podczas udziału w FLL?

Zindywidualizowane i samodzielne tempo nauki

Zmiana od systemu, w którym nauka jest ustandaryzowana, do systemu opartego na różnorodnych indywidualnych potrzebach każdego ucznia, wystarczająco elastycznego, aby umożliwić każdemu uczniowi postęp w swoim własnym tempie.

Dostępna i inkluzywna nauka

Zmiana od systemu, w którym nauka jest ograniczona do osób mających dostęp do szkół, do systemu, w którym każdy ma może się uczyć.

Nauka oparta na problemach i współpracy

Zmiana od procesowego i liniowego do projektowego i opartego na problemach dostarczania treści, wymagającego współpracy rówieśniczej, zdecydowanie bardziej odzwierciedlającego przyszłość pracy

Nauka przez całe życie i kierowana przez ucznia

Zmiana od systemu, w którym nauka i zdobywanie umiejętności zmniejszają się w ciągu życia, do systemu, w którym każdy nieustannie doskonali swoje umiejętności i w oparciu o indywidualne potrzeby zdobywa nowe.

W jaki sposób FIRST LEGO League wpisuje się w koncepcję Edukacji 4.0?

Fundacja FIRST wraz z Brandeis University Center for Youth and Communities prowadzi wieloletnie badania podłużne mierzące wpływ udziału w programach FIRST takich jak FIRST LEGO League na uczestników w ich dalszej karierze edukacyjnej i zawodowej.

Umiejętności XXI wieku przydatne na rynku pracy.

0%

dzieci uważa, że lepiej zarządza czasem

0%

dzieci uważa, że nauczyło się pracować w zespole

0%

dzieci uważa, że nauczyło się rozwiązywać konflikty w zespole

Przywództwo, innowacje, przedsiębiorczość

0%

dzieci uważa, że potrafi stworzyć
innowacyjne rozwiązanie dla projektu badawczego

0%

dzieci uważa, że zdobyło umiejętność
rozwiązywania problemów

0%

dzieci wierzy, że odniesie sukces .

STEAM i kompetencje miękkie

FIRST LEGO League jest stworzony
w metodologii nauczania STEAM

Prognozowane niezbędne kluczowe umiejętności dla uczniów ciągle się zmieniają, ale wyraźnie widać trend.

0%

dzisiejszych dzieci
będzie pracować
w zawodach, które

jeszcze nie istnieją.

0%

przyszłych stanowisk pracy
będzie wymagać, umiejętności

STEAM.

Umiejętności miękkie, myślenie analityczne, kreatywność, oryginalność i podejmowanie inicjatyw oraz inteligencja emocjonalna w najbliższych latach będą coraz bardziej poszukiwane.

S

Science / Nauka

Twarde dane i wiadomości, konkretna wiedza

T

Technology / Technologia

Metodologia, przygotowanie procesu, aby osiągnąć określony cel

E

Engineering / Inżynieria

Narzędzia do realizowania projektu

A

Art / Sztuka

Projektowanie i wizualizacja rozwiązań

M

Maths / Matematyka

Opisywanie zjawisk i mechanizmów

Problem jest taki, że nie da się ich rozwijać czytając książki czy siedząc w ławce. Do tego trzeba dać dzieciom szansę na samodzielne prowadzenie projektu.

Stworzenie przyjaznego środowiska, w którym dzieci mogą popełniać i naprawiać błędy, daje im szansę na rozwijanie się w sposób holistyczny. Stawiamy przed nimi problem i ich zadaniem jest przedstawienie nam rozwiązania. Planowanie pracy, projektowanie, testowanie – to wszystko daje możliwość sprawdzenia się.

Absolwenci FIRST częściej wybierają kierunki STEM niż ich rówieśnicy z grupy porównawczej

Deklaracja specjalizacji w dziedzinie nauk ścisłych (nauka, technologia, inżynieria, matematyka)

0%

Absolwenci FIRST

0%

Grupa porównawcza

Deklaracja specjalizacji w inżynierii lub informatyce

0%

Absolwenci FIRST

0%

Grupa porównawcza

STEAM i kompetencje miękkie

FIRST LEGO League jest stworzony w metodologii nauczania STEAM

Prognozowane niezbędne kluczowe umiejętności dla uczniów ciągle się zmieniają, ale wyraźnie widać trend.

0%

dzisiejszych dzieci
będzie pracować
w zawodach, które jeszcze nie istnieją.

0%

przyszłych stanowisk pracy
będzie wymagać, umiejętności STEAM.

Umiejętności miękkie, myślenie analityczne, kreatywność, oryginalność i podejmowanie inicjatyw oraz inteligencja emocjonalna w najbliższych latach będą coraz bardziej poszukiwane.

S

Science / Nauka

Twarde dane i wiadomości, konkretna wiedza

T

Technology / Technologia

Metodologia, przygotowanie procesu, aby osiągnąć określony cel

E

Engineering / Inżynieria

Narzędzia do realizowania projektu

A

Art / Sztuka

Projektowanie i wizualizacja rozwiązań

M

Maths / Matematyka

Opisywanie zjawisk i mechanizmów

Problem jest taki, że nie da się ich rozwijać czytając książki czy siedząc w ławce. Do tego trzeba dać dzieciom szansę na samodzielne prowadzenie projektu.

Stworzenie przyjaznego środowiska, w którym dzieci mogą popełniać i naprawiać błędy, daje im szansę na rozwijanie się w sposób holistyczny. Stawiamy przed nimi problem i ich zadaniem jest przedstawienie nam rozwiązania. Planowanie pracy, projektowanie, testowanie – to wszystko daje możliwość sprawdzenia się.

Absolwenci FIRST częściej wybierają kierunki STEM niż ich rówieśnicy z grupy porównawczej

Deklaracja specjalizacji w dziedzinie nauk ścisłych (nauka, technologia, inżynieria, matematyka)

0%

Absolwenci FIRST

0%

Grupa porównawcza

Deklaracja specjalizacji w inżynierii lub informatyce

0%

Absolwenci FIRST

0%

Grupa porównawcza

Geneza

Amerykańska Fundacja FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology), założona wynalazcę Deana Kamena, ma misję inspirowania młodzieży do nauki i kariery w dziedzinach STEAM.

Dział LEGO Group - LEGO Education dostarcza intuicyjne rozwiązania robotyczne, pokazując, że nauka nauk ścisłych może być równie atrakcyjna jak zabawa z klockami.​

W 1998 roku fundacja FIRST i LEGO Group połączyły siły, tworząc program mający na celu rozwijanie kompetencji przyszłości wśród młodego pokolenia i wzmacniać ich pewność siebie.​

Kontakt z nami

lub bezpośrednio

Katarzyna Nogalska

Kontakt z nami

lub bezpośrednio

Katarzyna Nogalska